Heeft mijn paard training nodig?

Voor elk paard geldt dat het belangrijk is om getraind te worden. Of je nou wedstrijden rijdt of niet, je paard heeft beweging nodig. Door regelmatig te bewegen leert hij zich in te spannen en ook om zich lijf te ontspannen, wat belangrijk is met het oog op het voorkomen van mogelijk toekomstige blessures. Om dit beter te begrijpen kun je eigenlijk het beste de één op één vergelijking met het menselijk lichaam maken. Hoe denk je dat jouw lichaam zou reageren als je lange tijd achter elkaar je bed niet uit zou komen? Wat voor effect denk je dat dat heeft op jouw lichaam? Je spieren worden slapper en af en toe zul je je eens flink willen uitrekken. Net zoals het tijdens een lange vliegtuigvlucht lekker is om even rond te lopen. Als je je paard niet van stal haalt heeft dit al snel uitwerking op zijn medische gesteldheid. Bovendien genieten paarden net als mensen een psychologisch voordeel door het stofje in de hersenen wat vrijkomt door flink te bewegen.

Om te bepalen welk trainingsschema geschikt is voor jouw paard zijn verschillende persoonlijke factoren van je paard in overweging nemen. Daarnaast moet je ook het doel wat je met je paard wil bereiken in overweging nemen. Maar voor alle trainingsschema geldt dat het welzijn van je paard voorop moet staan. In theorie zijn er vier type trainingen. We hebben het dan over de aard van de training, niet voor het doel wat je ermee wilt bereiken. Met andere woorden, of je je paard nou wil trainen op dressuur, springen, cross country of iets heel anders, zul je altijd deze vier type trainingen moeten opnemen in je trainingsschema.

Duurtraining
Tijdens duurtraining train je het uithoudingsvermogen van je paard. Het gaat erom dat je paard over langere tijd een bepaalde inspanning leert volhouden. Naast dat het gezond is voor je paard om een goed uithoudingsvermogen te hebben, heeft het als bijkomend voordeel dat duurtraining erg effectief is voor vetverbranding. Het gaat bij duurtraining niet om het afleggen van bepaalde afstanden op recordtempo, maar juist om het op een middelmatig tempo (buiten)ritten maken wat na verloop van steeds gemakkelijker zal gaan en je paard het steeds langer volhoudt. Dit type training voor mensen kun je vergelijken met joggen.

Intensieve training

De intensieve training is bedoeld om je paard te laten wennen aan een stevige inspanning in korte tijden op gezette intervallen. Hiermee train je de spieren van je paard. Naarmate je paard steeds meer traint zullen zijn spieren sterker worden. Voorbeelden van intensieve training is longeren of rijden over balken in combinatie met vele schakelingen in tempo. Ook kun je denken aan springoefeningen en je paard stukken laten galopperen. Om blessures te voorkomen is het beter om je trainingsschema zo in te delen dat naarmate de tijd verstrijkt, je eerst de duur van de oefeningen verlengt voordat je het tempo verhoogt.

Herstel
Net als bij mensen heeft je paard tijd nodig om te herstellen van inspanning. Het is ongezond om 7 dagen in de week intensief te sporten. Daarmee geef je je lichaam geen kans om bij te komen, waardoor je uiteindelijk het tegenovergestelde effect bereikt met je training. Voor paarden geldt dit ook zo. Tijdens hersteltraining is het wel goed om enigszins de spieren te gebruiken, dus je zou bijvoorbeeld kunnen denken om met je paard een stuk te gaan wandelen in de buurt van de manege, zonder ruiter op zijn/haar rug.

Gedragstraining
Naast lichamelijk inspanning is het ook belangrijk om je paard je training op het gedrag. Deze oefeningen zorgen ervoor dat de communicatie tussen jou en het paard verbetert, wat in andere trainingen ten goede komt. Bovendien kun je door een betere communicatie je paard beter aanvoelen tijdens het rijden. Het paard zal vertrouwen in jou als ruiter en/of trainer moeten krijgen. Een voorbeeld van gedragstraining is bijvoorbeeld dat je je paard leert wennen aan aanrakingen met de hand, met de zweep en het halstertouw.